Helsingfors skulle kunna göra kollektivtrafiken gratis – varför vågar man inte genomföra det?

Helsingfors älskar att tala om framtiden. Vi uttrycker oss med ord som ”hållbarhet”, ”klimatmål” och ”en modern storstad”. Vi lägger miljarder på prestigeprojekt: nya broar, västmetron, snabbspårvägar och parkeringshus under havsytan. Men mitt i alla dessa gigantiska satsningar drar staden sig för det mest självklara, mest effektiva och mest rättvisa steget vi kan ta: att göra kollektivtrafiken gratis för alla helsingforsbor. Varför? För att politikerna i stadshuset inte vågar.



En idé som redan fungerar i Europa


Gratis kollektivtrafik är inte en utopi. Luxemburg har gjort det – hela landet åker gratis. Tallinn har gjort det – alla ortsbor åker gratis, och staden har blivit ett internationellt exempel. Dunkerque i Frankrike har gjort det – resultatet: fler resenärer, färre bilar, renare luft.


Vad gör Helsingfors då? Här diskuteras fortfarande om zonbiljetterna är ”för komplicerade”, hur stor rabatten för barnbiljetten ska vara, och om biljettkontrollanterna ska ha fler befogenheter. Det är småsaker, och ett sätt att låtsas vara modern utan att verkligen förändra något.



Kollektivtrafiken som klassfråga – som Helsingfors ignorerar


Kollektivtrafik är inte bara ett transportsystem. Det är en klassfråga, en rättvisefråga, en fråga om vem som faktiskt får tillgång till staden. Den som har råd att köra bil möter knappt några hinder. Parkeringshus byggs, motorvägar mynnar in i stadskärnan, och bränslekostnaderna är överkomliga för höginkomsttagare.


Men hur är det för dem som är beroende av kollektivtrafiken? Varje prishöjning har betydelse. En månadsladdning på cirka 70 euro är obetydlig för en advokat i Eira – men för en ensamstående förälder i Mellungsbacka kan det vara skillnaden mellan att ta med barnen på aktiviteter eller stanna hemma. Varje gång Helsingfors höjer biljettpriserna straffas de med minst resurser. Politikerna kallar det ”nödvändiga justeringar”, i verkligheten är det en dold skatt på fattigdom.


Gratis kollektivtrafik skulle vara en enorm jämlikhetsreform. Den skulle göra staden mindre segregerad, öppna upp centrum för fler och göra det möjligt för alla att ta del av kultur, utbildning och stadsliv.



Partiernas ståndpunkter – fakta istället för antaganden


Motståndet mot gratis kollektivtrafik har inte alltid uttryckts offentligt, men det finns tydliga tendenser:

  • Samlingspartiet har betonat vikten av att hålla kollektivtrafikens kostnader nere och motsatt sig höjning av biljettpriserna, men har inte tagit ställning för gratis kollektivtrafik.

  • Sannfinländarna har inte uttryckt några offentliga ståndpunkter om gratis kollektivtrafik i Helsingfors.

  • Socialdemokraterna har föreslagit att kommunerna i Helsingforsregionen ska ta ett större ekonomiskt ansvar för kollektivtrafiken för att minska passagerarnas kostnader.

Det betyder att partiernas officiella linjer inte automatiskt motsätter sig reformen – men det finns en politisk ovilja att driva frågan fullt ut, särskilt när det gäller ett helt gratis system för alla helsingforsbor.



Argumenten mot – och varför de är ihåliga


Motståndet, eller åtminstone tvekan, göms bakom rökridån ”budgetdisciplin” eller ”ansvar”. Men dessa argument faller när vi tittar på siffrorna:


Helsingfors stads drift- och investeringsbudget för 2025 ligger på cirka 4,2 miljarder euro, varav cirka 3,2 miljarder används för drift av tjänster och nära 1 miljard euro för investeringar. Kostnaden för gratis kollektivtrafik för helsingforsborna har uppskattats till cirka 350–400 miljoner euro per år. Det är mycket pengar – men i proportion till stadens budget är det fullt hanterbart.


För det andra: erfarenheter från Tallinn visar att gratis kollektivtrafik faktiskt ökar stadens attraktionskraft och stärker den lokala ekonomin. Människor rör sig mer, handlar mer lokalt och deltar mer i stadslivet. Gratis resor är inte en kostnad – det är en investering.


För det tredje: Helsingfors har redan enorma klimatutmaningar. Transporterna står för en stor del av stadens utsläpp. Det finns inga elbilar i världen som kan lösa trängseln, bullret och den stora mängd stadsyta som bilar kräver. Det enda sättet att på allvar bryta bilberoendet är att göra kollektivtrafiken så självklar och attraktiv att bilen inte längre är förstahandsvalet.



Gratis kollektivtrafik – den största klimatåtgärden Helsingfors kan göra


Politikerna älskar att prata om framtida klimatmål. Fina PowerPoint-presentationer om minskade utsläpp. Men samtidigt ökar biltrafiken, och vi fortsätter lägga miljarder på väginfrastruktur. Gratis kollektivtrafik är den största klimatåtgärden Helsingfors kan genomföra detta årtionde. Inget projekt – ingen spårväg, ingen elbuss, ingen laddstation – skulle ha samma omedelbara effekt.


Det skulle betyda färre bilar på gatorna, mindre utsläpp och mindre buller. Det skulle frigöra enorma ytor som idag upptas av parkeringar – som istället kan användas för bostäder, parker, cykelvägar. Det skulle förändra Helsingfors på djupet.



Det handlar om mod – och om rädsla


Sanningen är att det inte finns något tekniskt hinder. Helsingfors kunde besluta om gratis kollektivtrafik nästa mandatperiod.


Det finns bara ett hinder: politikernas rädsla. Samlingspartiet vågar inte utmana bilnormen fullt ut. Socialdemokraterna vågar inte riskera att kallas ”oansvariga”. De gröna, som borde driva frågan hårdast, har fastnat i att prata om cykelbanor och små miljöjusteringar. Och Vänsterförbundet, som på papperet är för, lyckas inte pressa frågan tillräckligt hårt. Alla talar om hållbarhet. Men när det kommer till kritan väljer de att låta det nuvarande läget bestå.



Testet för Helsingfors framtid


Gratis kollektivtrafik är testet. Det är testet på om Helsingfors på allvar vill vara en modern, jämlik och hållbar stad – eller om vi fortsätter fastna i gamla hjulspår, där bilen är kung och kollektivtrafiken är en avgift man tvingas betala för att ta sig till jobbet.


Frågan är enkel:

  • Vill vi ha en stad där rörelsefrihet är en rättighet – eller en lyxvara?

  • Vill vi bygga en stad för människor – eller fortsätta bygga en stad för bilar?

  • Vill vi vara Europas föregångare – eller fortsätta stå i skuggan av Tallinn, Luxemburg och Dunkerque?

Det är dags att sluta gömma sig bakom siffror, ursäkter och halvdana reformer. Helsingfors kan införa gratis kollektivtrafik. Frågan är bara om våra politiker har ryggrad nog. Just nu ser det ut som att svaret är nej. Och det kan vi inte acceptera.


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Deprimerad i Helsingfors – här är din pysselgrupp

Faller Eurovision 2026 under den blåvita flaggan?

Miljoner till betong – smulor till kultur